Historien bag Arla Unika

I 2002 gik flere kokke i medierne og stillede Arla spørgsmålet: "Hvor er mangfoldigheden og den unikke smag i jeres produkter?"

I første omgang forstod vi ikke helt kritikken. For er det ikke en kvalitet, når forbrugeren får den samme smag hver gang? Er det ikke det, der kendetegner en mærkevare?

Kokkene fastholdt kritikken. Vi lyttede og med afsæt i det ny nordiske køkken påbegyndte vi en læringsrejse med kokkene. Det blev startskuddet for Arla Unika.

Arla Unikas produkter er udviklet i samarbejde med passionerede mejerister, eksperimenterende produktudviklere, dygtige kokke, baristaer og nytænkende iværksættere. Det er i det samarbejde, vi finder inspiration og kompetencer til at udvikle nyskabende mejeriprodukter på højeste gastronomiske niveau.

Sammen får vi ideerne, fejler os frem, bliver inspireret og prøver igen og igen. Indtil vi har skabt et Unika.

Formålet for Arla Unika er i dag, som det var i 2002 da vores læringsrejse startede. Vi vil løfte mejeri til gastronomisk verdensklasse i samarbejde med toppen af gastronomien.

Vi kalder vores mission for Nye Højder. Det når vi med vores tre produktserier; Unika X, Arla Unika og Essens fra Arla Unika.