Høgelundgaard i forskellige modningsgrader

De lokale mejerister på Høgelund Mejeri ved Vojens bliver nu hyldet med en ny ost. De er nemlig i verdenseliten, når det kommer til at producere smagsintense blåskimmeloste, og det er grunden til, at det vi har valgt at navngive en ny ost efter mejeriet. Høgelundgaard 8, som er navnet på den nye ost, bliver produceret på stedet og Tove Kjær Beck, der er mejeriingeniør og produktekspert på Høgelund Mejeri, er utrolig glad for anerkendelsen.

”Vi er stolte af at få opkaldt en ost efter os. Når vi fremstiller en blåskimmelost som Høgelundgaard 8 er det et samarbejde, hvor alle på mejeriet spiller en vigtig rolle og bidrager med hver deres ekspertise, lige fra de faglærte mejerister, pakkepersonalet til det tekniske personale. Vi sætter en ære i at producere gode oste, og er lidt besatte af det,” siger Tove Kjær Beck.

Høgelundgaard 8 udgør kun en lille del af den samlede osteproduktion på Høgelund Mejeri. Hvert år producerer de godt 125 ansatte omkring 9.000 tons ost, der bliver solgt i hele verden. Primært er det Danablu oste, der tager turen igennem ostekarrene og ud igennem pakkeriet og videre ud til over 70 lande i verden. Høgelundgaard 8 bliver primært solgt hjemme i Danmark.   

Lillesøster til en prisvinder 

8-tallet i den nye Høgelundgaardost henviser til det antal måneder, som osten lagres i. Den er i familie med en anden Unika-blåskimmelost, der også fremstilles på Høgelund Mejeri, nemlig Høgelundgaard 12, som blandt andet er løbet med Mejeribrugets Gourmetpris for bedste bløde ost flere gange, senest tilbage i 2015 – og som deltog ved VM i ost i Wisconsin tidligere på året.

Ifølge Line Holmen, der er brand-ansvarlig for Arla Unika, er Høgelund Mejeri et enestående mejeri, hvis viden indenfor blåskimmeloste danner selve fundamentet for den nye Unika-ost.  

”Høgelund Mejeri har gennem årtier opbygget helt unikke kompetencer indenfor blåskimmelost. Uden Høgelund Mejeri og den ekspertise, som de ansatte på mejeriet har, havde vi i Arla Unika ikke haft mulighed for at udvikle en ost som Høgelundgaard 8”  

Kongstanken

Kongstanke bag Høgelundgaard 8 er at udforske forskellige modningsgrader og samtidig udfordre dogmet om, at ost altid bliver bedre jo længere den modner.

Læs og bestil Høgelundgaard 8

Læs mere og bestil Høgelundgaard 12

Alle artikler